Pipelife Norge tar nye steg mot klimanøytral transport. Nå går transporten fra fabrikken på Stathelle til landets grossister primært basert på biogass – samtidig som stadig flere av leveransene til anleggsplasser og kunder i nærområdet skjer med elektriske lastebiler «ladet med solenergi».
— Vi har et tydelig mål om å redusere fotavtrykket i forbindelse med all transport inn og ut av fabrikkene våre.
Det sier Stian Thorsen, som er Supply Chain Manager i Pipelife Norge.
— Ved å kombinere biogass på langtransport med elektriske trailere på nær- og mellomtransport, tar vi konkrete og målbare steg i riktig retning.
Tidligere har Pipelife brukt biogass i lokal varetransport fra fabrikken i Stathelle, men i 2024 flyttet vi langtransport til grossistkunder over på modulvogntog drevet av biogass. Dette reduserer klimagassutslippene betraktelig.
— Biogass er et realistisk og virkningsfullt alternativ her og nå, sier Stian.
— Når vi vet at disse tunge kjøretøyene tilbakelegger mange tusen kilometer årlig, har dette effekt.
Pipelife har også høstet verdifulle erfaringer med elektriske semitrailere fra transportpartneren Arne Thorsen Spedisjon. El-traileren brukes i dag til utslippsfrie leveranser til nærliggende anleggsplasser – og nå også til anlegg og grossister i Oslo-området.
— Med bedre oversikt over ladeinfrastrukturen og god logistikkplanlegging, ser vi at el-traileren fungerer godt også på mellomdistanse, forklarer Stian.
— Det er utrolig gøy å vite at vi kan levere varene våre med elektrisk trailer – «ladet rett fra sola».
Pipelifes transportpartner Arne Thorsen Spedisjon har nemlig investert i et solcelleanlegg som i praksis gjør dem selvforsynte med strøm.
— Vi ser at stadig flere kunder etterspør utslippsfrie leveranser, og vi ønsker å være i forkant av denne utviklingen, sier daglig leder Espen Andreassen.
— Med elektrisk fremdrift og solenergi tar vi viktige skritt mot mer bærekraftig logistikk.
Det er utrolig gøy å vite at vi kan levere varene våre med elektrisk trailer – ladet rett fra sola.
Stian Thorsen
Selv om Pipelife og våre samarbeidspartnere tar ansvar for egne utslipp, peker Stian på at det fortsatt gjenstår mye arbeid med lade- og fyllestasjoner for grønn tungtransport.
— Infrastrukturen i Norge er rett og slett ikke god nok ennå, røper han.
— Vi håper at satsingen vår også kan bidra til å legge press på myndighetene for raskere utvikling. Vi velger biogass og el der det er mulig – men det krever at flere gjør det samme, og at myndighetene legger til rette.
Pipelife har klare ambisjoner om å bli en bransjeleder innen grønn logistikk.
Det handler i stor grad om å finne den mest bærekraftige veien fram til kunde – med så korte avstander som mulig, sett i kombinasjon med biogass og elektrisk fremdrift på biler som tar store volumer.
— Dette er en begynnelse. Vi jobber kontinuerlig med å gjøre verdikjeden vår så bærekraftig som mulig – og transport er et av de områdene med stort potensial for utslippskutt, avslutter Stian.